MODERAT BOKMÅLhvilket, hvilke
nøytrum
hvilket
flertall
hvilke
FULL BOKMÅLSNORM
ETYMOLOGI
BETYDNING OG BRUK
INNHOLDSFORTEGNELSE
1
i (direkte og indirekte) spørsmål
1.1
brukt attributivt for å spørre om beskaffenheten,
størrelsen e.l. til det som substantivet betegner
hva slags
1.1.1
i indirekte spørresetning
1.1.2
brukt retorisk i utbruddslignende spørsmål, tilsvarer ingen, intet i fortellende setning
1.1.3
litterært, som predikativ og bøyd
i samsvar med subjektet
2
i fortellende setning; brukt forsterkende (ofte
til adjektiv) i substantivfrase som beskriver eller kommenterer et
foregående utsagn eller en situasjon
2.1
i hovedsetning
2.2
i leddsetning
2.3
med ellipse (av setning med være som
verbal)
3
litterært, som relativpronomen
3.1
i unødvendig relativsetning
3.1.1
foreldet, brukt attributivt
3.1.3
foreldet, i nøytrum entall, med henvisning
til foregående ledd (uten hensyn til kjønn og tall)
3.2
i nødvendig relativsetning
3.3
attributivt eller (sjeldnere) pronominalt i fri
relativsetning, ofte i forbindelse med adverb som enn, nå
uansett hva for (noe(n))
1
i (direkte og indirekte) spørsmål
1.1
brukt attributivt for å spørre om beskaffenheten,
størrelsen e.l. til det som substantivet betegner
hva slags
SITATER
-
hvilken tillit kan man ha til de menneskelige utsagn?(Morgenbladet 1931/273/1/3–5)
-
ved hvilke midler er De kommen ivejret?
-
hvilken makt hadde han over meg, når det kom til stykket?
1.1.1
i indirekte spørresetning
SITATER
-
Gud må vide, med hvilken ret jeg bærer det [navnet]
-
da får min mand rigtig se, hvilket slet menneske De er
-
jeg har gjort dig opmærksom på, hvilke interesser der står på spil
-
har du i det hele tatt noen forestilling om hvilke krav som stilles?
1.1.2
brukt retorisk i utbruddslignende spørsmål, tilsvarer ingen, intet i fortellende setning
SITATER
-
hvilke forældre vilde vel betro sine børn til en sådan en?
-
hvilken bukt i verden kan måle seg med Halong?(Torbjørn Færøvik Buddhas barn LBK 2006)
1.1.3
litterært, som predikativ og bøyd
i samsvar med subjektet
SITATER
-
hvilken blir rigsdagens beslutning, tror De?
-
hvilket er dit formål da igrunden?
1.2
brukt attributivt eller pronominalt for å spørre
om hva for noe(n) av en bestemt (nettopp nevnt) gruppe som utsagnet
gjelder for
SITATER
-
bisp Nikolas: «Giv mig så papirerne –» – Sira Viljam (går til skrivebordet): «Hvilke, herre?»
-
Brand: «Hvilken vej?» (peger først mod havegrinden, siden mod husdøren)
-
riget, siger du? Hvilket rige –?
-
han? Hvilken han?
-
uten å reise meg fra skrivebordet kan jeg plukke en CD, jeg bestemmer selv hvilken(Steinar Lem Det lille livet LBK 2005)
-
hvilken av historiene mine liker du best?(Lars Saabye Christensen Herman LBK 1988)
-
sjelden, attributivt til adjektivRebekka: «Jeg har det store igen.», – Rosmer: «Hvilket store?»
1.2.1
i indirekte spørresetning
SITATER
-
jeg ved ikke, hvilken af delene det er
-
de [ble] stående og diskutere hvilken av filmene de skulle gå på
-
med ellipseJulietta tenkte, gud vet for hvilken gang, på den siste kvelden før han forsvant(Finn Carling Øynene i parken LBK 2001)
1.2.2
foreldet, med ellipse; brukt med henvisning
til (deler av) foregående utsagn for å be om at (deler av) utsagnet
gjentas
| jf. hva
SITATER
-
pastor Manders: «Aha, der har vi det altså!» – Fru Alving: «Hvilket?»
-
Kroll: «Tilgiv mig.» – Rosmer: «Hvad? Hvilket?»
-
«[Jeg har oppdaget] et mamuthdyr.» – «Et hvilket?»
1.2.3
nå sjelden, i nøytrum entall
hvilket
hva for en (av de to nettopp nevnte)
SITAT
-
der ligger en ø eller halvø, hvilket kunde vi paa grund af den tætte taage ikke med bestemthed afgjøre
2
i fortellende setning; brukt forsterkende (ofte
til adjektiv) i substantivfrase som beskriver eller kommenterer et
foregående utsagn eller en situasjon
| jf. for
2.1
i hovedsetning
SITATER
-
med leddstilling av utsagnei, ei, lille jomfru, hvilken yndig kaabe vi dog har paa i aften
-
hvilken deilig søndag dette var!(Kirsti Blom Kitten LBK 2003)
-
nå sjelden, med leddstilling av spørsmålhvilke muntre bordtaler kunde han ikke holde
2.2
i leddsetning
SITATER
-
ser du, Osvald, hvilken dejlig dag vi får?
-
han fortalte meg hvilket usselt menneske han syntes jeg var
-
de betrodde Bjørn Hansen hvilken henrivende kvinne Turid Lammers var
2.3
med ellipse (av setning med være som
verbal)
SITATER
-
og du er her? Hvilket under!| hvilket under det er (at du er her)
-
kammerherren, – hvilken prægtig, fin gammel gubbe!
-
lurendreieri parret med feighet, hvilken edel kombinasjon!
-
på veien ble jeg fortapt i en Armani-jakke. Hvilken skjønnhetsåpenbaring!
3
litterært, som relativpronomen
3.1
i unødvendig relativsetning
SITATER
-
[man tar] den første den bedste [boken], hvilken man da … forsømmer at tilbagelevere
-
indenfor os havde vi en stor sandør, bag hvilken landet hævede sig svagt
3.1.1
foreldet, brukt attributivt
SITAT
-
[han] bad om en halv øl, hvilket ønske hans kampfæller ikke fandt at kunne imødekomme| et ønske som
3.1.2
i nøytrum entall, med henvisning til hele foregående
utsagn
noe som
SITATER
-
folkene på gården ilte mot fjøsbygningen for å få berget ut besetningen, hvilket også lyktes(Adresseavisen 1931/175/2/1)
-
vi er tunge på labben i dette landet … hvilket på film resulterte i anstrengt kavende farse
-
jeg ba en stille bønn om at hun ville la emnet ligge, hvilket det også virket som hun ville
3.1.3
foreldet, i nøytrum entall, med henvisning
til foregående ledd (uten hensyn til kjønn og tall)
SITAT
-
[bybudet] bærer en julegran og en kurv, hvilket han gier til stuepigen
3.2
i nødvendig relativsetning
SITAT
-
[gildet] blev den baggrund, imod hvilken handlingen hævede sig frem| fra forfatters fortale
3.3
attributivt eller (sjeldnere) pronominalt i fri
relativsetning, ofte i forbindelse med adverb som enn, nå
uansett hva for (noe(n))
EKSEMPEL
-
bildet ville han ha, hvilken pris han så skulle betale
SITATER
-
lad så din sag være hvilken den vil, – jeg ved dog, at jeg strider for det rette!
-
lad dem bringe hvilket bud de vil!
-
[dere vil] fremme eders egne anslag, hvilke de end monne være
-
hvilket tema hun enn velger, tar digresjonene straks over(Simen Hagerup Grufulle tomrom LBK 2009)
UTTRYKK
hvilken som helst
se helst
hvilket som er
dialektalt
uansett (hvordan det er)
; i alle fall
-
frua kjender ikke forskjel på dem, hvilket som er